Del 2: I Trollhättan utvecklas den globala flygindustrin
Den tekniska kompetensen som i snart hundra år har utvecklats i Trollhättan har bidragit till ekonomiska vinster, nationell säkerhet och innovationer med breda tillämpningsområden. Arbetet med att ta fram nya lösningar på flygindustrins utmaningar pågår ständigt. Verksamheten här är av stor vikt för den globala flygindustrin, men som en regional nyckelaktör är GKN:s arbete även särskilt viktigt för västra Sverige.
Det här är den andra av två delar som handlar om GKN Aerospace utveckling och verksamhet i Sverige. Läs del ett här!
Från konferensrummen på huvudkontoret vid Innovatum District i Trollhättan blickar man ut över en stor öppen verkstadsyta – likt en mindre hangar – som är en del av bolagets Global Technology Center. Anläggningen som går under namnet Produktionstekniskt Centrum drivs i samarbete med Innovatum Science Park, Högskolan Väst, IUC Väst samt Swerim och ytterligare tio företag är aktiva parter. Här huserar olika start-up bolag och projekt som syftar till att bygga en starkare och mer hållbar industri. På golvet där inne arbetar man med allt ifrån lasersvetsning och additiv tillverkning till flexibel automation och kompositer. På ett liknande sätt vittnar rymdverkstaden och bolagets testcenter för jetmotorer till stridsflygplan på andra sidan stan – där man kan simulera flygning i alltifrån monsunregn till arktisk kyla – om den vikt som placeras vid teknikutveckling inom verksamheten.
Att verksamheten sträcker sig från civil flygfart till stridsflygplan och rymdfart skapar positiva synergier, menar David Bergman, strategichef för GKN Aerospace, globala verksamhet inom affärsområdet Engines.
”Rymden har alltid legat i framkant för att driva teknologiutveckling, och den delen av verksamheten har vi alltid kunnat använda som en språngbräda för att prova nya teknologier som sedan spiller över till den civila och den militära verksamheten. Samtidigt lade utvecklingen av militära motorer grunden för arbetet inom civilt flyg och rymd. Idag bidrar alla våra delar till att vår industriella förmåga och vår kompetens stärks.”
Hör om och se hur det ser ut när en RM12-motor till Gripen testas hos GKN i Trollhättan
Samarbeten för forskning
GKN arbetar tillsammans med flera lärosäten så som, Chalmers, Luleå Tekniska Universitet och Kungliga Tekniska Högskolan för att genomföra relevant forskning och locka nya talanger till företaget. En av GKNs viktigaste och närmsta samarbetspartners är Högskolan Väst där företagets VD Martin Wänblom även är styrelseledamot.
”Högskolan Väst utvecklar nya utbildningsprogram i tät dialog med oss och attraherar nya lärare och forskare för att kunna utveckla intressanta teknikområden, och det kan man ju inte göra utan att ha ett otroligt nära samarbete. Forskningssamverkan är en mycket viktig del för oss och vi har kontinuerligt ungefär 80 doktorander runt om i landet som är aktiva i forskningsuppdrag och skriver sina avhandlingar utifrån problemställningar som vi definierat,” säger Bergman, och fortsätter:
”Jag har exempelvis just nu en doktorand hos mig som arbetar med hur man designar mer hållbara flygmotorer, vilket är en avhandling som skrivs med stöd av EU-finansiering. Vi eftersträvar alltid att ligga i framkant av forskningen för att kunna vara med och designa nästa generations flygmotorer för både civil och militär flygfart.”
Utöver samarbetet med akademin deltar GKN även i olika EU-program där det största heter Clean Aviation och har syftet att accelerera flygets klimatomställning. I Sverige koordineras den flygtekniska forskningen av det nationella strategiska innovationsprogrammet för flyg, Innovair som finansieras av Vinnova. Ett annat exempel på ett innovationsinitiativ som GKN deltar i är Revolutionary Innovation for Sustainable Engines (RISE) som sker i samarbete med amerikanska GE Aerospace och franska SAFRAN.
”RISE är nästa generations civila motorprogram som vi är med och utvecklar. Man undersöker olika alternativ, men framför allt en motor med en så kallad Open Fan-lösning, vilket innebär att fläkten inte är inkapslad i en så kallad nacelle som på dagens flygplan. Det är ett av många projekt som vi deltar i. Vi är den enda partnern till GE och SAFRAN som bjudits in att medverka i detta program, eftersom vi har en unik kompetens som de vet bidrar till utvecklingen” berättar Bergman.

Laser och additiv tillverkning
Utöver de motorer och komponenter som GKN under åren har utvecklat och tillverkat till flygindustrin har bolaget även bedrivit ett kontinuerligt arbete för att fortsätta förbättra sin egen förmåga att producera högkvalitativa produkter. Det handlar bland annat om tekniker som möjliggör avancerad lasersvetsning som både används i designen av komponenter till rymdraketer och för en mer effektiv produktion. Just nu satsar GKN mycket på additiv tillverkning, en tillverkningsteknik där man lager för lager bygger upp en komponent utifrån en 3D-CAD-modell. Det är en teknik som har många styrkor och möjliga applikationsområden eftersom den tillåter både stor variation och komplexitet i det som tillverkas, samtidigt som man kan uppnå resultat som inte hade varit möjliga med traditionell teknik. Då tekniken innebär att man kan bygga upp just det material man behöver istället för att som tidigare köpa ett stort smide, eller ett gjutgods, och bearbeta bort det mesta av materialet, så finns en stor hållbarhetsvinst med additiv tillverkning.
”Om man går tillbaka i tiden var vi, likt de flesta större aktörer i världen fortfarande är, beroende av större smiden eller komplexa gjutgods för att ur det producera våra komponenter. Över tid har vi dock utvecklat vår fabrikationskompetens, alltså hur man formar, svetsar och sätter ihop olika komponenter till större delar, vilket minskat det beroendet. Det gör att vi idag kan dela upp produkterna i mindre segment och sedan svetsa samman dem, vilket öppnar upp för en bredare försörjningskedja, högre resurseffektivitet och möjligheten att optimera materialval i olika delar. Vårt svetskunnande ledde sedan till att vi började utveckla additiv tillverkning ifrån svetsning, där vi började med att använda svetstråd och smälte den för att bygga material. Det var så det startade för 20 år sedan när vi började pröva det här. Sen har vi forskat, utvecklat och systematiskt prövat oss fram – vi har testat en lång rad olika processer. Det vi valde att fokusera på efter massvis av forskning, avhandlingar och utveckling på området är att smälta metalltråd eller metallpulver med laser – det har blivit vår nisch, och det är vi otroligt duktiga på idag. Det här arbetet är också ett bra exempel på en lyckosam resa där vi har gått hand i hand med akademin,” säger Bergman.
”Till en början nyttjade vi additiv tillverkning i viss utsträckning inom rymdverksamheten och till vissa mindre kritiska delar på våra motorkomponenter. Sen har vi allt eftersom gjort mer och mer komplexa och säkerhetskritiska detaljer i motorerna, vilket också ställer högre krav på produkterna och vår förmåga att kontrollera processen för att få dem certifierade. Men nu är vi i ett läge där vi kan ta de mest avancerade och lastbärande delarna och producera dem genom additiv tillverkning, men det har varit en lång resa dit.”

En verksamhet med stora mervärden
Utvecklingen som bedrivs av GKN i Trollhättan är av stor betydelse för flertalet intressenter. Inom den civila verksamheten har man en mycket stor påverkan på den globala flygindustrin, och arbetet för mer effektiva flygmotorer minskar både kostnader och utsläpp. Genom arbetet med det svenska flygvapnet och motorerna till JAS 39 Gripen, som nu närmar sig 400 000 flygtimmar utan ett enda motorrelaterat haveri, bidrar man till svensk försvarsförmåga och säkerhet. Samtidigt tjänar inte enbart verksamheten inom rymdfart som en språngbräda för teknikutveckling och innovation, utan det är även en viktig del för att möjliggöra att Europa har egna möjligheter att skjuta upp satelliter i rymden.
Även GKN:s betydelse för lokalsamhället är tydlig, och bolagets långa historia i Trollhättan gör att orten och bolaget är tätt sammankopplade. Som regionens största privata arbetsgivare och som en engagerad partner till akademin bidrar bolaget både till arbetstillfällen och till svensk forskning, men man är också väldigt aktiva i lokalsamhället där man sponsrar en lång rad idrottsklubbar och event.
“Trollhättan och GKN Aerospace delar en lång och stolt industrihistoria, där flyg- och rymdteknik i världsklass utvecklats under många år. Vi Trollhättebor är stolta över GKN:s bidrag till det svenska försvaret, civil flygfart och Europas rymdprogram, och tacksamma för det värdefulla samarbete som vi inom kommunen har med företaget – ett samarbete som stärker utbildning, skapar arbetstillfällen och bygger ett starkare samhälle” säger Peter Eriksson (M), kommunstyrelsens ordförande i Trollhättan.
Liknande artiklar:

Gripen har överlägset lägst kostnader över en livscykel