Bild: superphoto.be/Pexels, F-16
Politiken
|
22/5/2023

Beslut om stridsflyg till Ukraina har suttit långt inne

USA:s president Joe Biden gav i fredags i förra veckan klartecken till landets allierade att skicka amerikanska F-16 stridsflygplan till Ukraina. Godkännandet har föregåtts av stor tvekan, främst för risken att kriget skulle eskalera. Med F-16-plan i arsenalen kan Ukraina ta steget in i en ny strategisk fas och ge såväl marktrupper understöd som att försvara sig mot ryska missilangrepp.

Ukrainas president Volodymyr Zelensky har länge efterfrågat stridsflygplan från USA och dess västallierade men fått nobben från amerikanskt håll. Så nyligen som den 15 maj skrev hans utrikesminister Dmytro Kaluba ett inlägg i det amerikanska utrikesmagasinet Foreign Policy där han argumenterade för vilka fördelar ett stöd från väst med F-16-plan skulle ha.

Enligt Kaluba klarar det ukrainska luftvärnsförsvaret att oskadliggöra 75 procent av ryska attacker med missiler och drönare, men 25 procent når fortfarande sitt mål. Ett kombinerat försvar med F-16-plan och markbaserat luftvärn skulle hinna skjuta ner ryska missiler långt innan de dödar folk eller förstör byggnader och vitala anläggningar, skriver utrikesministern.

Stridit med gamla Sovjet-plan

Ukraina har fått klara sig med en mindre flotta bestående av cirka 120 Mig- och Su-plan från Sovjettiden för att ta tillbaka ockuperade områden, men nu behövs mer moderna stridsflygplan som stöd till marktrupper och för att försvara det ukrainska luftrummet, argumenterar Kaluba som även lyfter fram hur mycket säkrare spannmålstransporterna blir via Svarta havet med patrullerande F-16-plan.

”Vi behöver dessa jetplan enbart för försvar och avskräckning. Vi har aldrig haft territoriella anspråk mot Ryssland, bara över landet inom våra egna gränser som erkänns av internationell rätt. Rädslan för att Ukraina ska missbruka F-16 är därför missriktad”, skriver Kaluba.

Några dagar senare, i fredags, dagen före G7-toppmötet i Japan inleddes som också besöktes av Zelensky, kom så Bidens besked om att tillåta länder att skicka F-16-plan till Ukraina.

"Nu har vi levererat allt vi sa att vi skulle leverera, och satt ukrainarna i en position för att kunna göra framsteg på slagfältet genom motoffensiven. Vi har nått ett tillfälle då det är dags att se längre framåt, och säga vad Ukraina kommer att behöva som en del av en framtida styrka för att försvara sig mot rysk aggression", sa Mark Sullivan, USA:s nationella säkerhetsrådgivare, i en kommentar rapporterat av BBC News.

Många länder har planet

Beslutet har föregåtts av att flera europiska länder tryckt på, däribland Storbritannien och Nederländerna, om att förse Ukraina med stridsflygplanen. Inget land har ännu offentliggjort att det ska skicka F-16-plan till Ukraina, men det är åtskilliga länder i Europa som har F-16-planen, av vilka en del samtidigt håller på att bytas ut mot det nya F-35-planet.

F-16 tillverkas, förutom i USA, i fabriker i Belgien, Nederländerna, Danmark och Norge. Enligt New York Times har dessa länder tyst signalerat att de är beredda att överföra F-16-plan till Ukraina. Storbritannien, som saknar egna F-16-plan, vill ställa upp med träning av piloter och forma en koalition som står bakom stödet av F-16-plan. Även Polen har nämnts som ett givarland.

Den långa tid det tar att utbilda och träna ukrainska piloter att flyga F-16 har setts som en stor praktisk utmaning. Enligt BBC News, som har talat med brittiska experter, krävs det minst flera månader att träna upp en mer erfaren ukrainsk pilot med många års flygningar med plan från Sovjeteran. För mer oerfarna piloter kan det ta år.

En annan utmaning är underhållet. Ett fjärde generationens stridsflygplan som det här handlar om kräver både ett komplext och specialiserat ingenjörskunnande för att de ska fungera i en krigszon och ett omfattande underhåll efter i princip varje flygning, enligt en före detta Natotjänsteman som BBC News talat med.

Tidigare har det spekulerats om att länder som Storbritannien och Frankrike funderat på att skicka över äldre generationers stridsflygplan, vilket skapat en viss debatt kring vilka flygplanstyper som är mest lämpade. Vissa stridsflygplan anses passa sämre än andra under de förhållanden som råder i krigets Ukraina, och att skicka flera olika flygplanstyper skulle vara ”förbjudet” enligt tidningen Economists försvarsredaktör, uppger BBC News.

Bild: Saab pressbild, Gripen E jet

Det svenska förslaget

Samma nyhetskanal har tidigare berättat om den brittiske parlamentsledamoten och tidigare militären Bob Seelys förslag på det mest praktiska och användbara flygplanet, och det var alls inte brittiska Typhoon, utan svenska Gripen.

"En Gripen är ett ganska enkelt plan och mycket billigt mätt med moderna standarder, det är prisvärt, det är mångsidigt ... det är ett användbart plan och kan användas av ukrainarna inom en relativt kort tidsram", sa han till BBC.

Den svenska regeringen har än så länge inte uttryckt några tankar kring att skicka Gripen till Ukraina.

Den stora stötestenen för västländerna att sända stridsflyg till Ukraina har varit riskerna för en eskalering av kriget. Men menar man allvar när man säger att Ukraina ska vinna kriget måste behovet av att erbjuda stridsflyg för att ge luftskydd åt de stridsvagnar som väst skänkt vägas mot riskerna av en eskalering, enligt en Natotjänsteman som BBC tidigare talat med.

Rysslands svar på president Bidens besked om F-16 lät inte vänta på sig, och kom dagen efter. I ett uttalande från landets biträdande utrikesminister Alexander Grusjko varnade han västländerna för att ta en ”enorm risk” om de förser Ukraina med F-16-plan, enligt den ryska nyhetsbyrån Tass.

”Vi kommer i alla fall att ta hänsyn till det när vi planerar. Vi har alla nödvändiga medel för att nå våra mål”, tillade han enligt Politico.

Källor till artikeln: BBC News, New York Times, Foreign Policy, Politico.

senaste nytt